Vitamin Selepas Bersalin – Apakah Kepentingannya?

Di zaman-zaman modern ni, semakin ramai ibu-ibu bersalin memilih untuk bertukar dari pengambilan jamu-jamu kepada pengambilan vitamin selepas bersalin. Ops, saya tidak mengkondem pengambilan jamu. Saya menghormati pendapat orang lain untuk apa jua pilihan mereka. Malah, sekiranya ada customer saya yang ingin menggunakan jamu selepas bersalin, dan juga vitamin ibu bersalin dalam masa yang sama, saya sarankan untuk menjarakkan pengambilannya kerana jamu adalah herba yang panas, sedangkan vitamin amat sensitif dengan suhu panas di mana kadar penyerapan vitamin akan terganggu. Boleh ambil bersama, cuma jarakkan pengambilan. Mudah kan? 8) Cheeers bebeh!

Kalau kite pergi ke farmasi-farmasi kat Malaysia ni, boleh diperhatikan yang rak farmasi penuh dengan beberapa jenama vitamin pranatal, tetapi macam tak berapa banyak vitamin untuk ibu yang selepas bersalin atau post natal vitamin. Sedangkan vitamin selepas bersalin sama penting untuk membantu ibu bersalin pulih dari kesan-kesan fizikal dan fisiologi kehamilan dan juga boleh memberi manfaat kepada kesihatan bayi lebih-lebih lagi jika ibu bersalin itu menyusukan bayi mereka.

Jom kite tengok apakah vitamin selepas bersalin yang bermaanfaat kepada si ibu. Study2 :lol:

Asid Lemak Omega-3
Sesetengah wanita mengalami kemurungan selepas bersalin. Kajian telah menunjukkan bahawa kekurangan Omega-3 asid lemak boleh meningkatkan risiko seorang ibu untuk kemurungan. Docosahexaenoic acid (DHA) adalah asid lemak omega-3 yang merupakan komponen utama struktur otak manusia, korteks serebrum, kulit, sperma, buah zakar dan retina. DHA juga membantu dalam pembentukan susu ibu dan menyokong perkembangan otak bayi yang baru lahir, mata dan sistem saraf pusat. Ia disalurkan kepada bayi melalui susu anda. Dosage yang disarankan setiap hari adalah 300mg.

Saya pilih Asid Lemak yang mana? Tentulah Omegaguard Shaklee!! kerana ia mengandungi up to 85% omega-3, bukan lemak ikan ya! :mrgreen: Usah keliru dengan lemak ikan. Ia amat berbeza. Di bawah ini adalah perbandingan OmegaGuard Shaklee dan jenama-jenama lain.

Vitamin Selepas Bersalin

Vitamin Selepas Bersalin

Vitamin Selepas Bersalin

Asid Folik
Vitamin B-9 adalah asid folik atau folate bukan sahaja penting semasa mengandung untuk perkambangan saraf bayi, malah selepas ibu bersalin, ibu seharusnya meneruskan pengambilan asid folik @ folate kerana ia terbukti dapat mengurangkan gejala kemurungan atau biasa kite kenali sebagai meroyan di kalangan ibu bersalin.  Dosageasid folik yang disarankan adalah lebih kurang 500 mcg setiap hari. Vitalea multivitamin membekalkan 200mg folate dan B complex Shaklee pula membekalkan lagi 200 mg folate. Selebihnya usah dilupa bahawa kita juga mengambil folate dari makanan berkhasiat harian, bukan hanya bergantung kepada supplement sahaja. Usah silap tu. :mrgreen:

Zink Tambahan
Zink adalah salah satu mineral yang penting untuk menyokong sistem imun badan dan membantu melindungi badan daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Bila kita mengandung, kadar zinc yang diperlukan tubuh berubah, begitu juga bila ibu tu bersalin. Malah, ibu-ibu bersalin yang mengambil zink tambahan didapati lebih bertenaga berbanding ibu yang tidak mengambil zink. Manakala bayi yang baru dilahirkan pula kurang risiko untuk kolik. Zink yang diperlukan oleh ibu bersalin adalah lebih kurang 18 mg sehari. Sumber zink boleh didapati daripada telur, daging, tepung gandum penuh dan oat. Zinc complex Shaklee menawarkan 15mg  kandungan zinc dalam setiap tablet. 

Kalsium
Yang ni memang tidak dinafikan lagi. Wanita memang cenderung untuk kehilangan ketumpatan tulang lebih-lebih lagi apabila sudah mengandung, bersalin, ditambah pula dengan menyusukan anak. Ibu menyusu perlukan 1,200 mg kalsium setiap hari untuk menyokong kesihatan tulang mereka serta pertumbuhan bayi yang sihat. Produk tenusu, sayur-sayuran mentah, badam dan hazelnuts mengandungi dos yang tinggi kalsium, tetapi sekiranya kita mampu mendapatkan keperluan harian tersebut melalui makanan, kita perlu untuk menambah dengan kalsium tambahan. Maklumlah, saya sendiri tidak tahan untuk telan sehingga 4 gelas susu setiap hari. Makanlah produk makanan yang kaya dengan kalsium, selebihnya, topuplah dengan tablet kalsium ya. Ostematrix Shaklee menawarkan 250 mg kalsium dalam setiap tabletnya.

Tak tahu macam mana nak pilih vitamin selepas bersalin?

Apa kata kita tengok testimonial vitamin selepas bersalin Shaklee ni. Semakin pemes tau. Sebab ia amat berkesa, selamat. Semua pun ada no KKM. Mereka bukan sahaja tampak segar bertenaga dan ceria, malah amat sihat dan macam tak baru lepas bersalin pun. Hehe. Nak tengok testimonial? Klik link di bawah naaa. Saya bukan cakap kosong. Hehe.

 

TESTIMONIAL SET BERSALIN 1

TESTIMONIAL SET BERSALIN 2

  <

Tonton Video di Bawah, Ibu Ini Fobia Untuk Bersalin Sehinggalah Beliau bertemu Set Bersalin Shaklee. Hanya di Group IbuCergas dan Ireach

>

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

>

KLIK SINI UNTUK SENARAI PENUH PAKEJ SHAKLEE

DAN

SINI UNTUK SENARAI HARGA SHAKLEE

>

Nama: Mama Iman @ Farha @ IbuCergas

Emel: ibucergas@gmail.com

Phone/message/wassap: 013-3355598

<

“Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya juga! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Ekslusif di Facebook”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge