Takut Jeragat Tak? Kalau Takut, Sila Pakai SPF Sunscreen

[Video] Perempuan ni cantik, tapi tengok apa matahari buat pada kulit dia. Video ni tunjuk macam mana matahari “tengok” kita. Maksudnya, apa yang sinar matahari tu akan buat pada kulit kita kalau tak pakai sunscreen. Dan dalam video ni jugak akan tunjuk, apa jadi pada kulit kita, kalau kita pakai suncreen. Macam mana pulak matahari “tengok” kita kalau kita pakai suncreen.
 <
Saksikan. Sure korang takkan miss nak pakai sunscreen lagi lepas ni. Hehehhe.8-)
Tengok dulu video ni. Video ni tunjuk jeragat kita yang bakal muncul.
<
Nah, nak ke umur 40 tahun ade jegarat. Jeragat susah gila nak hilang tau. Bila dia dah mula menepek, tobat lahum memang menangis la korang tengok jegarat tu. Macam mana jeragat boleh jadi? Meh nak ajar cara nak hilangkan dia.
sunscreen-UV-example
Tengok ni. Kanan tu pada cahaya biasa. Kiri tu didedahkan pada sinar UV. Bahagian yang disapu dengan sunscreen / sunblock akan nampak gelap. Bermaksud bahagian tu dilindungi oleh cahaya matahari. So sinar UV tak kena pada bahagian yang sapu sunscreen / sunblock.
 >
>

Kepentingan Sunscreen / Sunblock

Ok, mula-mula kena paham, apa kepentingan Sunscreen/ Sunblock? Ia membantu untuk menghalang sinaran UVA dan UVB yang boleh merosakkan kulit kita. UVA ni lebih kepada effect jangka masa panjang macam kedut-kedut dan juga jadikan kulit lebih cepat jadi tua (penuaan pramatang).
 >
>

Apa maksud SPF?

SPF bermaksud – Sun Protection Factor. Ia ada serendah 2 dan boleh sampai 70. Lagi tinggi nilai SPF, lagi lama lah ia boleh tahan sinar UVA dan UVB dari kena pada kulit kita dari terbakar dek sinar UV tu (lalu terhasillah jeragat). Sebagai contoh, SPF 15 bermaksud, ia dapat tahan kulit kita dari terbakar cahaya matahari selama 150 minit (sahaja). Jadi, selepas 150 minit, kenalah pakai lagi SPF 15 tu.
 >
>
Ingat ya, tak semestinya matahari kena bahang, tak semestinya matahari kena terik. Asalkan kita terdedah jek dengan cahaya matahari, sure akan kena sinar UV ni. Ingat jugak, cahaya matahari ni boleh terpantul di permukaan apa-apa. So tak semestinya kat bawah bumbung tak kena sinar UV (cuma mungkin sikit lah kena). Jadi penting sangat Sunscreen / Sunblock (kalau nak kekal kulit sihat dan cantiklah kan).
 >
>
Menurut satu badan organisasi yang berkisar pasal kanser kulit – Melanoma Foundation, 1 daripada 5 orang America akan terkana kanser kulit. Ini menjadikan kanser kulit antara penyakit yang paling ditakuti. Itu Amerika! Diorang ada musim sejuk (matahari hilang). Kita ni kat Malaysia, sentiasa matahari tegak atas kepala. Rasanya patut lagi takut kan? Kita khatulistiwa memang terik sepanjang hari, sepanjang tahun. Seolah-olah berada kat tepi pantai sepanjang hari. Ngeri.
 >
>
Nah, takut tak? Takut tak?
So jangan lupa lah naa pakai sunscreen lepas ni ya.
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10
Testimoni Jeragat Shaklee Testimonial Jeragat Shaklee Cara Hilangkan Jeragat Cara Menghilangkan Jeragat 10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge