Persediaan Untuk Ibu Mengandung

1. Ambil Asid Folik Setiap Hari
Satu hingga 3 bulan sebelum cuba untuk mengandung, ambillah sekurang-kurangnya 400 mikrogram asid folik setiap hari, jumlah yang biasanya ada dalam kebanyakan multi vitamin ibu mengandung. Asid foloik (folate) banyak didapati dalam sayur-sayuran hijau, limau, dan kacang – tetapi kebanyakan wanita memerlukan vitamin ibu mengandung untuk mendapatkan asid folik yang mencukupi sebab kita tak tahu sama ada dosage harian yang diambil itu diserap sepenuhnya oleh tubuh ataupun tidak. Asid folik membantu mencegah kecacatan kelahiran yang serius yang boleh berlaku sebelum kita tahu lagi yang kita ni dah pun mengandung. Baca tentang kecacatan kelahiran disebabkan kekurangan asid folik di sini. 

>Ibu Mengandung

>

2. Buat Pemeriksaan Dengan Doktor
Berjumpalah dengan doktor beberapa bulan sebelum nak mengandung tu. Tanyakan doktor tentang beberapa perkara seperti:

  • Vaksin-vaksin yang diperlukan sekiranya mengandung
  • Pengambilan vitamin ibu mengandung (Yang ni boleh tanyakan doktor, sama ada Shaklee elok atau tidak). Sudah semestinya insyaAllah doktor anda akan kata elok. Hehehehehe :mrgreen:. Saya sendiri mengandung ni (33 weeks) dan doktor ok sangat saya gunakan Shaklee as vitamin ibu mengandung saya.
  • Uji tahap kesihatan dan tanyakan isu berbangkit dengan tubuh anda. Maklumlah setiap badan ibu mengandung ni lain-lain. Bukan standard sama.
  • Ubatan-ubatan yang boleh dan tak boleh semasa mengandung.
>Ibu Mengandung
>
3.  Buat Pemeriksaan Gigi
Tahu tak yang sebenarnya kesihatan gigi juga mempengaruhi kesihatan kita sepanjang kita mengandung? Pastikan gigi dan gusi kita ni sesihat yang mungkin sepanjang kehamilan. Kenapa? Sebab mengandung sebenarnya boleh menimbulkan risiko penyakit gusi, dan penyakit gusi boleh meningkatkan risiko kelahiran awal bayi tau. Penyelesaiannya? Gosok gigi dan flos lah gigi dengan kerap.
Ibu Mengandung
>
<
4. Dapatkan Berat Badan Yang Sihat
Terlalu berat dan terlalu kurus juga tidak elok untuk ibu mengandung tau. Terlalu kurus boleh menyebabkan kita susah mengandung, dan lebih parah terlalu gemuk juga boleh menyebabkan masalah diabetes (kencing manis) dan tekanan darah tinggi. Ini menyebabkan lamalah kita nanti kat bilik bersalin tau. Maka, bersenamlah secara berkala untuk seimbangkan berat badan anda ye 8) Rajin-rajinlah berjalan, berbasikal dan berenang. Ini pun bagus untuk mudah bersalin nanti. Sekadar berpeluh-peluh buat kerja rumah pon ok, tapi lebih afdal gitu kalau betul-betul bersenam :mrgreen:
Ibu Mengandung
>
<
5. Makan Makanan yang Seimbang untuk Bayi dalam Kandungan
Dari awal lagi pun kena makan seimbang sebenarnya. Bukan semasa mengandung sahaja. Ibu yang bersedia untuk mengandung dan juga semasa mengandung perlukan lebih banyak protein, zat besi, kalsium dan asid folik. Jadi, pastikan stok buah-buahan, kekacang, sayur-sayuran hijau, bijirin penuh dan produk tenusu rendah lemak sentiasa ada di rumah ya. Kurang-kurangkan lah makan keropok dan kerepek merepek, air manis bergula, dan makanan ringan yang sebenarnya tidak berkhasiat langsung.
Ibu Mengandung
>
>
6. Persediaan Untuk Bayi
Yang ni seronok. Bukan sahaja baik untuk emosi, tetapi bagus juga supaya kita tak kelam kabut nanti bila tiba saat-saat nak bersalin. Mula merancang dan buatlah budget untuk bayi. Tidak semestinya perlu benda-benda mahal segala. Asalkan lengkap dan memadai dah cukup. Kalau katakan nak fully breastfeeding, dah boleh lah nak mula belajar sekarang. Jenis pam, jenis cooler bag, jenis storage bottle, jenis feeding bottle, jadual waktu pam, dan sebagainya. Boleh juga cari-carik set bersalin terbaik (Shaklee sudah tentu) dan juga vitamin ibu menyusukan (Shaklee juga ler). Mueheheehehehe. :mrgreen:
<
7. Kawal Pengambilan Kafein
Ada ibu mengandung yang ketagih kafein? Ada!! Saya salah seorang daripadanya. Ok jek nak minum kopi pon sebenarnya. Cuma, hadkan pengambilannya tau.  Sesetengah pakar mencadangkan supaya anda mendapat tidak lebih daripada 300 mg kafein sehari ketika cuba untuk hamil dan semasa mengandung itu sendiri. 200 mg tu adalah ira-kira satu 12-auns cawan kopi atau empat cawan 8-auns teh dibancuh. Atau gantikan sahaja dengan de-kafein kopi. Muehehheeh. Oh ye, Shaklee ada jual juga kopi yang sihat tau. Energy Tea Mix (Klik sini). Dah lah sihat, beri tenaga pula. Boleh lah cuba. Hohohho.
<
<
8. Berhenti Merokok
Buruk noo perempuan merokok. Kalau mengandung, lebih-lebih lagi buruknya. Merokok bukan sahaja boleh menyebabkan kita ni susah mengandung, tapi banyak lagi risiko-risiko lain seperti kelahiran bayi pramatang, berat badan bayi yang rendah, dan juga keguguran. Ia juga meletakkan bayi anda pada risiko sindrom kematian bayi secara mengejut (SIDS). Kalau pasangan pon merokok, tanya pasangan anda untuk berhenti, sekarang juga!
>
Ok, itulah dia sedikit sebanyak persediaan yang perlu dilakukan sebelum dan juga semasa mengandung ya. Semoga ibu-ibu lebih sihat dan melahirkan bayi yang sihat hendaknya.

 

Shaklee insyaAllah mengandungi semua keperluan vitamin ibu hamil yang diperlukan. Nak bentuk pil pon ade, nak bentuk diminum juga ada.

Disahkan halal dan diiktiraf KKM dan badan Islam disahkan JAKIM. Cubalah. Pasti tak menyesal 8) Kami di Shaklee Malaysia dah pun 20 tahun (dan 50 tahun worlwide) memberikan pilihan terbaik untuk Ibu Mengandung. Bacaan lanjut tentang Shaklee dan Ibu Mengandung boleh didapati di link di bawah ini.

<

Senarai Vitamin yang Perlu Diambil oleh Ibu Hamil / Ibu Mengandung 

Set Mengandung Shaklee – Terbaik Buat Ibu Mengandung

Tabiat Pemakanan yang Baik Buat Ibu Mengandung

Vitamin Paling Diperlukan Untuk Ibu Hamil/ Mengandung

>

>

Tunggu Dulu!!

Tonton Video di Bawah, Bagaimana Seorang Peer Counselor Laktasi Terjebak Dengan Shaklee Sehingga Lebih Banyak Membantu Ibu Menyusu & Bersalin Yang Lain. Hanya di Group IbuCergas dan Ireach

 

>

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan seperti rundingan harga mengikut budget boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

>

KLIK SINI UNTUK SENARAI PENUH PAKEJ SHAKLEE

DAN

SINI UNTUK SENARAI HARGA RUNCIT (RETAIL) SHAKLEE

<

<

Nama: Mama Iman @ Farha @ IbuCergas

Emel: ibucergas@gmail.com

Phone/message/wassap: 013-3355598

<

“Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya juga! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Ekslusif di Facebook”


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge