Apa Itu Bengkak Tonsil (Tonsilitis)? Mencari Ubat Sakit Tonsil? Ada ke?

Tonsil tu sebenarnya adalah 2 nodus limfa yang ada dalam mulut, di bahagian belakang tekak kita. Fungsi tonsil ni sebenarnya untuk menghalang bakteria dalam tubuh badan kita. Sakit Tonsil ni ialah bila tonsil ni sendiri dijangkiti kuman, ia dipanggil sebagai tonsilitis dan paling ketara ia akan bengkak dan merah. Sebab itu lah bila kita demam atau selsema, doktor akan suruh kita buka mulut dan cek dulu bengkak tonsil kita tu.

<

Bengkak Tonsil Sakit Tonsil Rawatan Sakit Tonsil Ubat Sakit Tonsil Gambar Tonsil Normal

Gambar kiri adalah tonsil yang normal, manakala kanan adalah gambar tonsil yang bengkak. Sakit Tonsil boleh jadi pada sesiapa sahaja tak kira umur dan jantina. Simptom paling ketara adalah gatal di tekak, pedih dan sakit tekak, dan juga demam. Badan juga akan demam dan tak sedap badan sebab sebenarnya tonsil sedang melawan bakteria.

>

Apakah Tanda-tanda Yang Kita Ada Sakit Tonsil ni?

  1. Sakit tekak
  2. Sukar menelan
  3. Demam panas – 38°C hingga 40°C, seram sejuk dan menggigil
  4. Sakit telinga
  5. Sakit kepala,
  6. Lemah tubuh,
  7. Sakit badan,
  8. Sembelit,
  9. Hilang selera makan,
  10. Sakit perut
  11. Ada putih-putih di tekak
  12. Mulut berbau busuk

 

Mulut Berbau Busuk Tanda Tonsil Bengkak dan Ada Putih Di Tonsil

Ramai tak sedar bila sakit tekak, ada bau yang sangat tak menyenangkan. Bau yang amat busuk sekali. Seriously busuk. Bila dicek dalam-dalam, rupenya ada selaput putih pada tonsil atau bintik putih pada tonsil. Macam mana rupa benjolan putih pada tonsil ni? Tengok gambar.

Bengkak Tonsil Sakit Tonsil Rawatan Sakit Tonsil Ubat Sakit Tonsil Gambar Tonsil Normal Putih-putih Tonsil Busuk

Ini dinamakan sebagai batu tonsil. Dan ia menyebabkan nafas berbau sangat busuk. So, kalau ada rasa-rasa macam bad breath tu, tengok dulu, kot kot ada benda putih kat tonsil yang sebabkan bau busuk ni. Batu ni jadi sebab semua bakteria, kuman, habuk dan sisa makanan tersumbat masuk ke dalam tonsil kita dan terkumuh dalam tu.

  Bengkak Tonsil Sakit Tonsil Rawatan Sakit Tonsil Ubat Sakit Tonsil Gambar Tonsil Normal Putih-putih Tonsil Busuk 2

Bila banyak-banyak terkumpul, bakteria pon membiak-biak. Itu yang Jadikan mulut berbau busuk tu. Bila buang je batu ni, automatik bau busuk tu akan hilang.

Kadang-kadang, terbatuk sikit dan terkeluar putih-putih dari tonsil ni, haa itu lah batu tonsil yang busuk. Semua nya adalah hasil dari tonsil kita tu sendiri. Asalnya dia boleh lembut, tapi lama-kelamaan dia akan mengeras.

<

Bahaya ke Tonsil? 

Tonsil sebenarnya tak bahaya sebab ia menunjukkan sistem immune badan kita sedang berfungsi dengan baik. Biasanya, bila badan kita sihat, tonsilitis akan hilang selepas beberapa hari. Tapi, lain ceritanya bila selalu sangat terkena tonsilitis. Sebab ia bermaksud immune badan kita lemah sehingga asyik diserang penyakit.

Ada orang, asyik ambik antibiotik je. Masa ambil antibiotik, baik. Lepastu tonsil datang lagi. Berulang dan berulang. Takkan lah setiap bulan nak sakit tonsil dan batuk demam selsema sampai kene ambik MC kan? Memang stress.

<<

Punca Tonsil Bengkak

Tonsil menghasilkan sel darah putih yang manbantu badan kita melawan jangkitan kuman, virus dan bakteria yang masuk melalui mulut. Disebabkan itu jugalah, tonsil juga mudah dijangkiti juga. Biasanya tonsil kanak-kanak berlaku sebab berjangkit dengan kawan-kawan di sekolah dan persekitaran. Tonsil pada orang dewasa pula biasanya disebabkan oleh sistem imun badan sendiri yang memang sedia lemah.

<

Simptom dan Tanda-tanda Tonsil Bengkak yang tak bahaya adalah:

  1. Sakit tekak,
  2. Tonsil yang membengkak dan merah
  3. Sakit apabila mahu menelan
  4. Disertai demam jika badan tak tahan sakit
  5. Batuk
  6. Sakit Kepala
  7. Selalu cepat letih dan penat
  8. Menggigil (sebab badan sakit dan tak selesa)

Simptom Tonsil Parah dan Kronik pula adalah:

  1. Keluar tompok putih atau kuning atau putih pada tonsil
  2. Bengkak pada kelenjar sekitar leher
  3. Turun berat badan
  4. Semakin sukar menelan makanan dan minuman
  5. Loya
  6. Letih berpanjangan
  7. Sakit Perut
  8. Muntah
  9. Nafas berbau
  10. Sukar membuka mulut
  11. Hilang selera makan
  12. Suara bertukar
  13. Berhenti bernafas ketika tidur (Sleep Apnea)

<

So, Ada ke Ubat Untuk Sakit Tonsil?

Tonsil bengkak yang biasa (tidak serious) biasanya hanya akan diberikan antibiotik untuk melawan jangkitan bakteria. Jadi, bila doktor suruh makan ubat antibiotik tu, kenalah wajib habiskan. Kalau tak, memang tonsilitis mudah datang balik. Tetapi untuk tonsilitis yang serious sehinggakan apa ubat pun dah tak jalan, biasanya doktor akan mencadangkan supaya pembedahan membuang tonsil dilakukan. Pembedahan itu dinamakan sebagai Tonsillectomy.

<

Cara Mengelakkan Bengkak Tonsil daripada Berulang Supaya Tak Bengkak Kekal

Cara yang paling baik untuk mengelakkan tonsil adalah dengan elakkan diri dari jangkitan kuman, bakteria dan virus. Sebab itulah kita sangat disarankan untuk basuh tangan dengan kerap, tidak berkongsi pinggan dan peralatan makanan dengan orang lain, dan juga menggunakan tisu dan sapu tangan sekiranya ingin batuk atau bersin. Tonsilitis sebenarnya sangat berjangkit.

Jadi, kalau ada kawan atau saudara yang sedang batuk dan sakit, berhati-hati dan kekalkan jarak. Tingkatkan immune sistem dengan pengambilan supplement Shaklee supaya bengkak cepat surut dan tak menjadi bengkak kekal. TONSIL YANG KEKAL, HANYA BOLEH DIBUANG MELALUI PEMBEDAHAN. 

Sekiranya doktor dah mencadangkan untuk membuat pembedahan buang tonsil, maka perlulah membuang tonsil tersebut. Jadi, sebelum terjadinya tonsil yang kekal, bawak-bawak lah selalu jaga kesihatan diri dan upkan immune sistem ya.

< <

[Video] Elakkan Bengkak Tonsil Berulang – Caranya? Tingkatkan Immune System! 

Dah carik banyak ubat tonsil bengkak, tapi tak jalan. Asyik makan antibiotik doktor, lepas tu tonsil bengkak datang lagi.

< <

Sakit Tonsil Pada Kanak-kanak. Bahaya atau pun tidak? 

Bagi kanak-kanak yang mengalami sakit tonsil mereka akan:

  1. Akan sakit dan demam yang agak lama (lebih kurang seminggu)
  2. Biasanya doktor akan berikan ubat antibiotik disamping ubatan lain untuk simptom mereka (contohnya ubat demam dan ubat sakit tekak)
  3. Tidur terganggu, ini disebabkan tonsil yang membengkak akan menyebabkan tidur berdengkur dan juga pada kes yang teruk mereka akan berhenti bernafas seketika semasa tidur – Sleep Apnea.

Oleh kerana itu, kebanyakan doktor akan menyarankan agar masalah tonsil dirujuk dan dirawat kepada pakar ENT.

<<

[Video] Kecutkan Sakit Tonsil Tekak Pada Kanak-kanak

Ramai risau tonsil bengkak terutamanya pada kanak-kanak. Doktor biasanya suggest tonsil bengkak ni dibedah. Tapi ramai yang takut akan pembedahan tonsil dan sedaya upaya berusaha untuk kecutkan tonsil.

>

Testimonial Tonsil Bengkak Hilang Dengan Set Tonsil Shaklee:

Berikut adalah beberapa testimonial customer yang ternyata amat erpuas hati dengan keberkesanan antibiotik semulajadi, iaitu menggunakan Garlic Complex Shaklee. Oh sudah tentulah bagi mereka yang rajin, kunyah sendiri bawang putih (kalau lalu lah… hehehehhe :lol:). Untuk saya yang tak lalu ni, memang Garlic Complex Shaklee ni menjadi penyelamat saya.

> Bengkak Tonsil Sakit Tonsil Rawatan Sakit Tonsil Ubat Sakit Tonsil Gambar Tonsil Normal Putih-putih Tonsil Busuk Testimonial 1 < < ubat sakit tonsil   < ubat sakit tonsil   > < ubat sakit tonsil <>  

logo-whatsapp_600x184

<

<

Cara Mengelakkan Tonsilitis Supaya Tak Melarat; Kurangkan Risiko Daripada Dibedah @ Dibuang

Tonsillectomy adalah pembedahan membuang tonsil. Biasanya doktor akan suggest supaya tonsil ni dibuang bila ia dah pun menyebabkan masalah pernafasan (susah bernafas) dan juga tidur berdengkur. Lebih teruk lagi kalau sampai boleh jadi Sleep Apnea iaitu berhenti bernafas sewaktu tidur. Malah, nafas juga akan berbau sangat busuk jika tonsil dibiarkan.

>

>

Bengkak Tonsil Sakit Tonsil Rawatan Sakit Tonsil Ubat Sakit Tonsil Gambar Tonsil Normal Putih-putih Tonsil Busuk 3>

>

>

Bengkak Tonsil Sakit Tonsil Rawatan Sakit Tonsil Ubat Sakit Tonsil Gambar Tonsil Normal Putih-putih Tonsil Busuk 4

<

<

<>

Bengkak Tonsil Sakit Tonsil Rawatan Sakit Tonsil Ubat Sakit Tonsil Gambar Tonsil Normal Putih-putih Tonsil Busuk 4

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan seperti rundingan harga mengikut budget boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

logo-whatsapp_600x184

>

KLIK SINI UNTUK SENARAI PENUH PAKEJ SHAKLEE DAN SINI UNTUK SENARAI HARGA SHAKLEE. 1001 Sebab Kenapa Anda Wajib Jadi Ahli Shaklee. “Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya juga! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Ekslusif di Facebook”

 

Daftar ahli Shaklee>

 

error: Content is protected !!