Coenzyme Q10, atau dikenali sebagai CoQ10 adalah sejenis kompaun yang membantu untuk menghasilkan @ menambahkan tenaga dalam badan kita. Badan kita hasilkan tenaga secara semulajadi, tapi bila kita makin berumur, tenaga makin kurang dihasilkan.

Nasib baiklah boleh dapat tenaga daripada makanan dan juga vitamin.

Malah, masalah-masalah kesihatan seperti sakit jantung, brain disorder dan kanser, ada kaitan dengan kekurangan Coenzyme Q10 atau CoQ10 ni (1). Banyak betul kajian pasal kebaikan CoQ10 ni sebenarnya.

Apa itu Coenzyme Q10; CoQ10 Shaklee ?

CoQ10 adalah compound dalam badan kita yang disimpan dalam mitochondria sel badan kita (2). Mitochondria ni tugasnya macam bateri dalam sel. Ia bekalkan tenaga sel. Mitochondria ni jugak lah yang melindungi sel badan kita dari oxodative damage dan juga dari bakteria dan virus punca penyakit (3).

Makin kita berusia, makin kurang CoQ10 terhasil. Sebab tu lah orang tua kurang dah compound ni.

9 Manfaat Utama Coenzyme Q10 (CoQ10)

1) Coenzyme Q10 (CoQ10)Ia Membantu Merawat Penyakit Jantung

Ada dalam kajian 420 orang dengan kegagalan jantung, rawatan dengan CoQ10 selama dua tahun membantu mengurangkan gejala kegagalan jantung mereka dan mengurangkan risiko mereka mati akibat masalah jantung (11). Dalam satu lagi kajian dengan 641 sample kajian, CoQ10 membantu pesakit mengurangkan risiko-risiko sakit mereka (12). CoQ10 sangat membantu dalam mengurangkan risiko kegagalan jantung (8).

2) Coenzyme Q10 (CoQ10) sebagai Vitamin Untuk Kesuburan

Semakin kita berumur, kualiti telur wanita juga makin menurun. Maknannya kesuburan wanita pon berkurang. Makin kita berumur, makin lambat CoQ10 dihasilkan, jadi makin susah nak lindungi telur wanita ni dari teroksida @ oksidatif / rosak (13). Sama jugak dengan lelaki. Sperma lelaki mudah terdedah dengan teroksida / oksidatif / rosak dan menjadikan jumlah sperma berkurang, kualiti sperma juga berkurang (1415). Maka boleh lah ambil CoQ10 untuk meningkatkan kualiti sperma dan juga meningkatkan jumlah / kuantiti sperma lelaki sebagai rawatan untuk kesuburan lelaki (1516).

3) Coenzyme Q10 (Coq10) Jadikan Kulit Nampak Muda

Kulit adalah organ terbesar kita. Sebab tu lah kulit adalah organ yang paling terdedah pada agen perosak. Kulit lah paling cepat menua, jadi tua dan jadi cepat rosak. Yelah, ketakseimbangan hormon, terdedah pencemaran dan sinar UV(17). Dengan CoQ10, ia membantu mengurangkan kerosakan luaran dan dalaman dan meningkatkan pengeluaran tenaga dalam sel badan kita, dan bertindak sebagai agen antioksidan juga(19). CoQ10 juga sangat berkesan sebagai vitamin untuk kulit dan mengurangkan kedutan. Dan, orang yang kurang CoQ10 berisiko tinggi kene kanser kulit (21).

4) Coenzyme Q10 (CoQ10) Mengurangkan Sakit Kepala Migrain

Fungsi mitokondria yang tidak normal boleh menyebabkan pengambilan kalsium meningkat oleh sel, pengeluaran radikal bebas yang berlebihan dan menyebabkan kurangnya perlindungan antioksidan. Ini boleh menyebabkan tenaga yang rendah dalam sel-sel otak dan juga migrain (22). Disebabkan CoQ10 ni ada di mitokondria sel, ia meningkatkan fungsi mitokondria dan membantu mengurangkan keradangan/ bengkak yang mungkin berlaku semasa migrain (23). CoQ10 bukan sahaja membantu merawat migrain tetapi juga boleh mencegahnya (26). CoQ10 membantu mencegah dan merawat migrain, kerana ia meningkatkan fungsi mitokondria dan mengurangkan keradangan.

5) Coenzyme Q10 (CoQ10) Membantu Meningkatkan Stamina

Orang yang exercise dan bersenam memang terdedah pada oxidative stress. Oxidative stress ni akan beri kesan pada fungsi otot, dan menyebabkan stamina berkurang. Prestasi pon akan merosot (27). Jadinya Coenzyme Q10 (CoQ10) ni sangatlah membantu mengurangkan oxidative stress malah meningkatkan pulak fungsi mitochondria (30). Jadi masa buat aktiviti fizikal, tidak lah pancit sangat. Akan meningkatkan stamina semasa membuat aktiviti fizikal. Sebab tu lah Coenzyme Q10 (CoQ10) ni jadi salah satu vitamin untuk atlet!  Sebab kesan tambah tenaga untuk mereka yang aktif bersukan (323334).

 6) Coenzyme Q10 (CoQ10) Membantu Pesakit Diabetes

Oxidative stress jugak merosakkan sel badan kita can induce cell damage. Penyakit metabolic pon macam diabetes jadi senang nak jadi (35). Sebabnya bila ada fungsi mitocondria yang abnormal, ia sangat mempengaruhi insulin resistance (tindak balas terhadap insulin) (35). Coenzyme Q10 (CoQ10) ni membantu meningkatkan sensitiviti insulin dan kawal selia gula dalam darah dengan lebih baik (36). Ia sebagai salah satu usaha cara menurunkan gula dalam darah. Sebab tu Coenzyme Q10 (CoQ10) juga merupakan vitamin untuk kencing manis yang bagus. Topup Coenzyme Q10 (CoQ10) dengan vitamin boleh membantu compound ni dalam darah, sebab pesakit kencing manis dan diabetes memang biasanya mempunya kadar Coenzyme Q10 (CoQ10) yang rendah (3738).

7) Coenzyme Q10 (CoQ10) Memainkan Peranan Yang Penting Dalam Menghalang Kanser

Kita tak boleh kata Coenzyme Q10 (CoQ10)  ni boleh merawat kanser. Tapi kita tau yang oxidative stress ni memang boleh merosakkan sel kita dan fungsi sel kita (41). So kalaulah badan kita memang tak dapat nak lawan oxidative stress dan oxidative damage, maka meningkatlah risiko terkena sakit kanser ni (4142). Jadinya Coenzyme Q10 (CoQ10)  membantu melindungi sel-sel badan kita dari oxidative stress, membantu menghasilkan tenaga dari tahap sel menjaga sel kita supaya kekal hidup (4243).

Memang ada kajian pon yang menyatakan pesakit kanser memang ada kandungan Coenzyme Q10 (CoQ10)  yang rendah (434445). Ada pulak satu lagi study, yang menyatakan bahawa jika CoQ10 ni cukup, maka risiko untuk kena kanser semula adalah rendah. Kanser boleh berulang kembali ya (46).

8) Coenzyme Q10 (Coq10) Adalah Vitamin Untuk Otak Yang Bagus

Mitochondria adalah generator kepada tenaga dalam sel otak kita. Fungsi mitochondria ni makin kita tua makin merosot. Sebab tu la orang tua ramai yang kena Alzheimer dan Parkinson (47). Disebabkan Coenzyme Q10 (CoQ10)  mampu mengurangkan risiko oxidative stress, maka ia mengurangkan risiko kena Alzheimer dan Parkinson (4849, 5051).

 9) Coenzyme Q10 (Coq10) Membantu Melindungi Paru-Paru

Paru-paru lagilah prone pada kerosakan sebab kita sedut banyak pencemaran. Lagi-lagi lah perokok. COPD dan asthma juga boleh berpunca daripada paras Coenzyme Q10 (CoQ10) yang rendah dalam badan (52, 5354). Dikatakan Coenzyme Q10 (CoQ10) juga bersifat mengurangkan inflammation yang dihidap oleh pesakit asthma (55, 56), menjadikan Coenzyme Q10 (CoQ10) ni bagus sebagai vitamin untuk lelah dan vitamin untuk perokok tegar.

Nak Coenzyme Q10 (Coq10) Jenama Shaklee?

Boleh hubungi saya di 013-335.5598. Saya sedia membantu anda. Sekiranya berminat jugak untuk daftar Ahli Shaklee, saya sarankan juga mendaftar di bawah saya untuk mendapatkan harga Member yang sangat menjimatkan dan berpeluang dapat CASH BACK pula.

Pengedar Shaklee Shah Alam Set Bersalin Shaklee Harga Set Bersalin Shaklee Pengedar Vivix Shaklee 0133355598 beli set bersalin shaklee

logo-whatsapp_600x184

error: Content is protected !!