Vegetable Shortening – Bahaya Sebab Ia Adalah Trans Fat

Kita dengar perkataan “minyak sayur” atau “lemak sayur”. Kita fikir ia sihat sebab diperbuat dari sayur. Semua tertipu. Memang sangat berjaya mengaburi pemikiran kita. Sebab “lemak sayur” ni, atau dikenali sebagai Vegetable Shortening, adalah TRANS FAT!

Selama ni kita makan makanan bergoreng, kita cukup risau eeiii banyaknya minyak ni. Serba salah makan sebab tertelan banyak minyak. Siap balut dengan paper towel banyak-banyak sebab nak buang minyak tu. Sedangkan trans fat sebenarnya terbentuk semasa penggorengan. Bila mana minyak yang asalnya berbentuk cecair, tiba-tiba menjadi pepejal, itu sudahpon membentuk trans fat.

Trans fat bukan sahaja terbentuk masa makanan digoreng. Tapi ia juga terbentuk sebab melalui proses penghidrogenan.

Ia jauh lebih bahaya dari butter (pure butter). Dan ia lebih bahaya berbanding minyak sayur yang dalam bentuk cecair.

Ok takpe, masih keliru? Kita baca sejarah dulu macam mana Vegetable Shortening dibuat.

Kenapa Minyak Sayuran Dibuat? 

Kita dah pernah belajar kenapa pure butter (mentega) adalah lebih baik dari minyak kelapa sawit >> Minyak Masak Terbaik. Kita dah tahu apa beza ikatan tepu dan ikatan tak tepu pada molekul asid lemak. Kita pon dah tahu apa beza saturated fat dengan unsaturated fat. Semua boleh dibaca di link di atas tadi.

Minyak sayur yang dijadikan sebagai lemak sayuran atau Vegetable Shortening ni, berubah dari ikatan tak tepu (unsaturated) kepada ikatan tepu (saturated) melalui proses penghidrogenan. Iaitu penambahan atom hidrogen pada molekul minyak, supaya ia menjadi stabil dan tepu dengan ikatan hidrogen.

{focus_keyword} Vegetable Shortening - Bahaya Sebab Ia Adalah Trans Fat low trans fat

Kata mudahnya begini:

Minyak sayuran mempunyai ikatan molekul asid lemak yang tak tepu dengan hidrogen, jadi ia berbentuk cecair dalam suhu bilik. Bila ditambahkan hidrogen pada ikatan molekul asid lemak, maka molekul itu akan tepu dengan hidrogen. Minyak sayuran itu berubah bentuk kepada pepejal dalam suhu bilik.

Pernambahan atom hidrogen akan menyebabkan keadaan “trans” atau separa pepejal. Lemak sayuran ini hanya dihidrogenasi sebahagiannya maka lahirlah nama “minyak separa hidrogenasi” atau “minyak sayur terhidrogen”. Sekiranya proses hidogenasi berterusan sehingga tak ada lagi ruang untuk atom hidrogen dalam molekul asid lemak tu, asid lemak akan menjadi tepu, maka lahirlah lemak tepu (saturated fat).

Jadi, makanan yang mengandungi minyak separa hidrogenasi ini mengandungi TRANS FAT.

Apa Gunanya Minyak Sayuran Ni? 

Dari segi sejarah, asid lemak trans membantu menjadikan makanan mempunyai jangka hayat yang panjang! Cuba fikirkan kenapa banyak produk bakeri tahan lama kadang sehingga seminggu lamanya). Itu merupakan tujuan utama penghidrogenasi. Proses penghidrogenan ni juga murah. Ia juga jadikan tekstur produk bakeri jadi rasa lebih sedap dan gebu. Lemak trans boleh dijumpai dalam pastri (termasuk kuih donut), ayam goreng, biskut, pizza (atau roti canai) dan juga makanan ringan yang diminati oleh kanak-kanak Malaysia.

Siapa jek la tak suka makanan yang saya sebut kat atas tu. Sedap sangat!

Toxic-Trans-Fat {focus_keyword} Vegetable Shortening - Bahaya Sebab Ia Adalah Trans Fat Toxic Trans Fat

Habes, Apa Keburukan Lemak Trans Ni?

Lemak trans terbukti mengurangkan paras HDL (kolesterol baik) dan meningkatkan paras LDL  (kolesterol jahat). Lebih rendah paras HDL, lebih tinggi kebarangkalian serangan jantung.

Butter Tak Ada Lemak Trans Ke? 

Lemak trans sebenarnya wujud jugak secara semula jadi dalam diet harian kita. Ia boleh didapati di dalam daging lembu, daging kambing dan makanan tenusu macam susu dan butter. Bakteria yang wujud di dalam perut lembu menghidrogenkan minyak dari makanan untuk menghasilkan lemak trans. Kesan lemak trans semulajadi di dalam diet masih tidak diketahui. Tapi dah ada kajian beberapa kajian menyatakan bahawa lemak trans SEMULAJADI meningkatkan HDL (kolestrol baik) dan mengurangkan LDL (kolestrol jahat). Terdapat juga kajian yang mendapati bahawa lemak trans dalam kuantiti yang sedikit tidak mempunyai apa-apa kesan ke atas sistem badan manusia. Tapi kalau ambil lemak trans semulajadi banyak-banyak pon, sama jek kesannya dengan ambil lemak trans yang dibuat dari proses hidrogenasi tu. Apa pon kene bersederhana.

Vegetable Shortening Dalam Bahan Bakeri Dan Kek

Biasanya kek yang berharga murah, buttercream yang digunakan memang sangat menggunakan lemak sayuran ni. Ingat ya, walaupon namanya lemak sayur, ia bukan sihat macam sayur. Ia lebih jahat berbanding saturated fat sebab ia merupakan trans fat!

Sebab tulah kek berkualiti yang menggunakan pure butter, dan tanpa shortening dalam buttercream nya berharga lebih mahal. Alternatif kepada buttercream yang murah dan tak sihat ini adalah Swiss Meringue Buttercream – bahan asasnya adalah putih telur, gula dan pure butter. Tiada vegetable shortening digunakan.

Jika buat roti dan donut, gunakan pure butter dan jangan gunakan langsung shortening.

HE_doughnut-stack-thinkstock_s4x3_lg {focus_keyword} Vegetable Shortening - Bahaya Sebab Ia Adalah Trans Fat HE doughnut stack thinkstock s lg

Sebagai pengguna, terdapat beberapa langkah mudah untuk mengurangkan nafsu pengambilan lemak trans.

  1. Tak payah guna langsung Vegetable Shortening dalam masakan.
  2. Pilih produk yang bebas lemak trans. Ini termasuklah produk yang tulis “minyak separa hidrogenasi” atau “minyak sayur terhidrogen” di label makanan sebab itulah nama ganti lain kepada lemak trans. Usah tertipu. Bukan semua nama “sayur” adalah baik.
  3. Pilih produk rendah lemak tepu dan rendah kolestrol, sebaik-baiknya kurang daripada 5% yang badan kita perlu. Lebih rendah nilai kolestrol dan lemak tepu, kebarangkalian untuk dapat lemak trans pon jadi lebih rendah. Ingat, trans fat pon ada terbentuk secara semulajadi ya.
  4. Jangan menggunakan minyak masak lebih lagi sekali.
  5. Elakkan makanan yang mungkin mengandungi lemak trans. Senang cerita, makanan yang mengandungi marjerin, pastri atau biskut, makanan segera (kentang goreng, ayam goreng dan burger) makanan sejuk beku (pizza beku, nugget beku, pau).
  6. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, gandum dan daging/daging ayam yang dibuang kulit dan lemak.

Rujukan:

[1] http://www.mmgazette.com/bahaya-lemak-trans-dr-helmy-hazmi/

[2] http://www.webmd.com/diet/trans-fats-science-and-risks?page=2

 

 

http://vitamin.ibucergas.com/catalog/

http://vitamin.ibucergas.com/kelebihan-jadi-ahli-shaklee/

http://vitamin.ibucergas.com/category/vitamin-untuk-ibu-bersalin/

http://vitamin.ibucergas.com/set-bersalin-shaklee-alahai-murahnya-harga/

http://vitamin.ibucergas.com/harga-set-menyusu-shaklee-amat-berpatutan-juga/

http://vitamin.ibucergas.com/cara-berhenti-merokok/

http://vitamin.ibucergas.com/derita-sakit-bengkak-tonsil-ubat-sakit-tonsil-semulajadi/

http://vitamin.ibucergas.com/cara-hilangkan-gelgata-kaligata-atau-urtikaria-urticaria-atau-hives/

http://vitamin.ibucergas.com/pencuci-muka-terbaik-dari-set-penjagaan-kulit-shaklee/

http://vitamin.ibucergas.com/produk-paling-berkesan-untuk-memutihkan-kulit/

3 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: