Tabiat Pemakanan Ibu Mengandung Yang Baik

Pemakanan Ibu Mengandung ibu mengandung Tabiat Pemakanan Ibu Mengandung Yang Baik NutritionImage

Tabiat Pemakanan Ibu Mengandung  yang Baik

Alhamdulillah, mengandung dah pun kan? Syukur diberi rezeki mengandung. Mengandung adalah salah satu nikmat yang diberi pada wanita. Tanyalah mana-mana wanita yang pernah bersalin. Sakit ke tak bersalin tu? Sure diorang akan cakap sakit macam nak cabut nyawa. Tanya balik, nak mengandung lagi tak? Sure diorg jawab dengan yakin, NAK! Sebab nikmat mengandung ni memang sangat hebat. Pasti merindui saat-saat bayi masih di dalam rahim (mode rindu nak mengandung juga). Hihi.

 

So, bila dah mengandung ni, banyak perkara kena diambil kira. Terutamanya bab pemakanan. Ibu mengandung perlu memastikan bahawa diri ibu tu sendiri dan bayi yang dikandungkan memperolehi semua nutrisi di sepanjang kehamilan. Ini untuk memastikan bahawa bayi yang dikandungkan itu sesihat yang mungkin.

Apa yang boleh si ibu mengandung lakukan adalah, pastikan bahawa semua vitamin dan mineral yang diperlukan setiap hari adalah mencukupi. Di sepanjang kehamilan, nutrisi berikut perlu ditingkatkan.

  • Protein
  • Asid Folik atau Folate
  • Iron – Zat besi
  • Kalori

Biasa kita dengar kalau ibu mengandung ni nak makan untuk berdua katanya. Tapi bukanlah maksudnya kalau makan burger tu dua biji, atau makan nasi tu 2 pinggan. Maksud makan untuk dua tu ialah dari segi intake vitamin dan mineral tu., Haruslah cukup untuk kedua-dua ibu dan bayi yang dikandungkan. Dalam masa yang sama, terdapat juga makanan yang harus dielakkan oleh ibu mengandung.

  • Makanan ringan
  • Makanan segera
  • Makanan mengandungi telur mentah atau separuh masak
  • Daging yang mentah atau separuh masak
  • Ikan yang mengandungi kandungan merkuri yang tinggi
  • Alkohol

>

Vitamin dan mineral untuk ibu mengandung
Almaklumlah kan kita ni hidup bukannya dalam dunia yang perfect dan sempurna pun. So, kita sendiri pon tak pasti adakah dari pemakanan sahaja cukup segala vitamin dan mineral yang perlu untuk ibu mengandung. Sebab itu jugalah bila sahaja kita disahkan mengandung, doktor akan beri vitamin prenatal iaitu vitamin dan supplemen tambahan kepada si ibu. Bukan saja-saja nak beri kot kan? Takkan lah saja-saja nak bazir suruh ibu tu beli macam-macam betul tak?

>

Berbeza ke prenatal vitamin dan vitamin-vitamin yang ada di pasaran?
Memang berbeza disebabkan oleh kandungan asid folik @ folate dan kandungan zat besi nya. Ibu mengandung memerlukan asid folik sehingga 600 mcg sehari dan zat besi sehingga 27 mg sehari. Sedangkan seorang dewasa biasa hanya memerlukan asid folik sebanyak 150 – 200mcg untuk wanita dewasa dan 150 – 180 mcg untuk lelaki setiap hari. Zat besi pula seorang dewasa hanya memerlukan 8 – 18 mg sehari (berbeza-beza mengikut umur). Zat besi dan  asid folik/folate ni adalah suppelemen paling penting di sepanjang kehamilan. Walaubagaimanapun, ibu mengandung yang menghidap diabetes, atau anemia, haruslah berjumpa dengan doctor untuk konsultansi mengenai nutrisi dan vitamin prenatal yang sesuai.

>

Berdiet semasa mengandung?
Eh!! Jangan!Jangan langsung terfikir untuk diet di sepanjang kehamilan ya. Ia sangat merbahaya untuk ibu dan bayi. Biasalah tambah berat badan sewaktu kehamilan. Itulah kehamilan yang sihat. Ni kalau masa hamil turun berat memanglah tak normal. Jangan tak percaya, ibu mengandung nak naik berat badan dengan sihat, bila anak tu lahir sihat nanti, berat badan akan lebih cepat susut. So, macam mana pun kena jugaklah monitor berat badan tu, Cuma bukanlah berdiet =).

Semoga mengandung dengan sihat ya ibu-ibu! =)

Dapatkan vitamin semulajadi dari Shaklee sepanjang kehamilan anda. Jangan ambil vitamin sintetik ya.

Intake Vita-Lea (sumber zat besi) – 2 biji setiap hari
Intake B-complex (sumber asid folik @ folate, niacin) – 2 biji setiap hari
Intake Energizing Soy Protein (sumber kalsium, zat besi, niacin) – 3 sudu besar (28gram)  3 kali sehari
Intake Ostematrix (sumber kalsium) – 4 biji sehari

>

>

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan seperti rundingan harga mengikut budget boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

>

KLIK SINI UNTUK SENARAI PENUH PAKEJ SHAKLEE

DAN

SINI UNTUK SENARAI HARGA SHAKLEE

<

1001 Sebab Kenapa Anda Wajib Jadi Ahli Shaklee

>

>

Nama: Mama Iman @ Farha @ IbuCergas

Emel: ibucergas@gmail.com

Phone/message/wassap: 013-3355598

<

“Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya juga! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Ekslusif di Facebook”

 

Daftar ahli Shaklee ibu mengandung Tabiat Pemakanan Ibu Mengandung Yang Baik Daftar ahli Shaklee

>

 

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: