Sengsara Kaligata, Supaya dapat Tidur Lebih Lena

Gegata, Sopak Garam, Kelopak Garam

Lopak Garam, Kelopak Garam, kaligata, gelgata, gegata kaligata Sengsara Kaligata, Supaya dapat Tidur Lebih Lena 01072219a2da8bf85f33b8f8861b808c63a48e949b

Sumber gambar : Google

 >

Pernah tak anda nampak reaksi kulit seperti di atas ni pada tubuh anda. Bukan sahaja ia sangat gatal, malah makin digaru makin besar dan semakin mengembang pula! Namanya adalah Kaligata. Ada juga orang memanggilnya Lopak Garam @ Kelopak Garam. Itu pon saya dengar lain negeri lain panggilan nya. Hehe. Adapaun begitu, Gegata ke, Sopak Garam ke, Kelopak Garam ke (mana tah dating perkataan “garam” tu, saya pon tak pasti), semua pon merujuk kepada penebalan kulit yang berlaku sebab allergic trhadap sesuatu.

Bahasa omputihnya Urticaria atau Hives

Selain gatal, ianya sangat merimaskan. Jika kita dewasa pon rasa merenyam tak boleh tidur, apatah lagi kanak-kanak yang terkena. Teringat saya di zaman di university dahulu, memang terasa merenyam badan bila baring tu, rasa macam ada bende menggigit-gigit belakang badan. Allahu!!! Rasa nak nangis!! Stress dan juga sangat merunsingkan! Sedangkan mata dah sangat mengantuk.

Sampai ke satu tahap, saya rebus air panas dan rendam semua baju dan juga cadar ke dalam air panas, sebelum dibasuh semuanya. Bukan tu sahaja, saya jemur di bawah cahaya matahari. Hanya selepas itu barulah lega, tak tumbuh lagi allergic ini. Memang suspected saya allergic pada hama. Ada setengah orang, urticaria ni dah tahap kritikal. Yang tu memang kena refer pada pakar la macam mana nak pulihkan.

Untuk saya, selama 20 tahun hidup, tidak pula ada allergic ini. Ianya datang secara tiba-tiba. Mungkin immune system masa tu lemah (maklumlah, student. Makan pon semberono jek tak cukup sangat nutrisi). Sebab tu lah, ade orang asalnya tak ade pon benda ni, tiba-tiba sahaja muncul. Kadang muda-muda juga takde, tapi bila tua barulah kena.

Cara Nak Legakan Gegata Tanpa Ubat

Berikut adalah antara langkah yang saya buat nak redakan rasa gatal gegata tadi. Boleh tiru langkah ini sementara mencari penyelesaian yang lebih optimum. Hehee.

1) Gunakan Tuala Basah

Basahkan kertas tisu gulung dengan air sejuk dan letak pada kawasan yang naik gegata tadi selama 15 minit. Memang rasa lega sikit dan tak rasa nak menggaru sangat. Ingat, garu boleh menyebabkan gegata merebak.

670px-Treat-Hives-Naturally-Step-1 kaligata Sengsara Kaligata, Supaya dapat Tidur Lebih Lena 670px Treat Hives Naturally Step 1

2) Mandi Air Sejuk

Kalau la kawasan badan yang kena tu terlalu la banyak, macam belakang badan, kaki, tangan, semua pon naik gegata ni, terus lah pegi mandi air sejuk lama-lama sikit. Mulakan air suam, pastu jadikan sejuk. InsyaAllah rasa gatal merenyam tu berkurang sikit. Jangan mandi air panas, sebab bila mandi air panas, blood vessel mengembang dan akan lagi terukkan keadaan. Lagi-lagi kalau kulitu tu memang sensitif.

3) Buat Paste Sabuan Guna SodaBikarbonat

Soda bikarbonat campurkan dengan air sedikit jadi macam paste krim tu, dan sapu pada kawasan yang gatal.

4) Cuba kenal pasti benda allergen kita

Kadang-kadang bila  ke hotel bajet, selimut dan cadar yang tidak ditukar juga boleh menjadikan gegata ni naik, terutama mereka yang memang allergik pada habuk dan hama. Kadang-kadang kita tak sedar yang kita ada allergik pada seefood dan juga susu. Dan, ia sangat berkait rapat dengan sistem imun badan. Makin lemah sistem imun badan, makib tinggi chance nak kena allergik.

5) Tingkat Immune Sistem Badan Dengan Melengkapkan Nutrisi Pemakanan Harian

Ambil makanan yang kaya dengan Vitamin C macam orange dan juga buah-buahan citrus yang lain seperti Strawberri, Rasberries, Tomato, dan Sayur Hijau.  Ambil juga makanan yang kaya dengan probiotics, macam yogurt contohnya.

6) Sapu Aloe Vera

Sapukan Aloe Vera ke atas gegata dan kawasan sekitarnya. Aloe Vera membantu kulit yang terkena gegata supaya pulih dengan lebih cepat, dan elak kawasan lain dari terus merebak.

<

<

Untuk saya, alhamdulillah sejak amalkan Gamma Linolenic Acid dari GLA Complex Shaklee, gegata dan sedara maranya semua tak tumbuh lagi. Malah, asthma yang tiba-tiba menyerang saya selama sebulan, alhamdulillah berhenti terus. Tapi pernah juga saya berhenti makan, ia datang kembali. Alhamdulillah lega rasanya ada supplemen yang boleh mengurangkan gejala allergik saya. Inhaler yang doktor berikan pada saya, dah pun dibuang. Heheheheh. Saya cuma berikhtiar, dan alhamdulillah ia sangat memberikan kesan terbaik pada tubuh saya.

<

cara-untuk-hilangkan-gelgata-gegata kaligata Sengsara Kaligata, Supaya dapat Tidur Lebih Lena cara untuk hilangkan gelgata gegata

 

>

>

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan seperti rundingan harga mengikut budget boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:

>

KLIK SINI UNTUK SENARAI PENUH PAKEJ SHAKLEE

DAN

SINI UNTUK SENARAI HARGA SHAKLEE

<

1001 Sebab Kenapa Anda Wajib Jadi Ahli Shaklee

>

<

“Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya juga! Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Ekslusif di Facebook”

 

Daftar ahli Shaklee kaligata Sengsara Kaligata, Supaya dapat Tidur Lebih Lena Daftar ahli Shaklee

>

 

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: