Info Pasal Telur, Kenapa Ade Telur Murah dan Ade Telur Mahal?

Telur oh telur!! Siapa jek yang tak sukakan telur kan. Siapa yang tak alergik dengan protein telur sure suka akan telur. Putih telurnya yang kenyal-kenyal makan banyak mana pon rasa tak kenyang (haha), dan kuning telurnya yang lemak berkrim dan cair di mulut. Pergh siapa jek la yang tak cintakan telur. Hatta budak kecik pon sangat suka makan telur. Menjadikan emak-emak pon suka bebeno masak telur sebab senang.

Tapi jangan tak tahu, telur bukan sebarang telur. Telur pon ada macam-macam jenis telur. Yang mana satu lebih baik? Mana satu lebih sedap? Apa jenis-jenis telur ni sebenarnya. Tak ramai pon yang ambil tahu dan ambil peduli (asal kenyang sudey… kata mereka)

Ada yang tulis “All Natural”, ada yang tulis “Diperkaya dengan Omega-3”, ada yang tulis “Telur Kampung”, ada yang tulis “Telur Organik” dan ada juga yang tulis KESEMUANYA!!! Ada juga yang tak tulis apa-apa pon. Yang ni kita panggil “Telur” sahaja. Hahaha. (Kadang dipanggil telur Komersial/ Konvensional)

<

Telur Konvensional/ Komersial

Telur ni adalah telur biasa tanpa label-label tambahan. Biasanya telur ini ada jual di supermarket dengan harga terkawal standard. Telur ini diperoleh dari ladang-ladang ayam telur yang memang full dan penuh dengan ayam, sama ada di rumah ayam yang tertutup atau di dalam sangkar. Dan ironinya, biasanya ayam-ayam telur ni tak pernah pon bergerak ke sana ke mari dan tak pernah pon nampak cahaya matahari. Makanan kepada ayam telur ni biasanya adalah dedak dan grain-based crap, supplement dan juga vitamin dan mineral. Ayam-ayam ini juga biasanya dirawat dengan hormons dan diberikan antibiotik. Senang cerita, telur ayam ini adalah paling murah dan jika harga berbeza pon adalah disebabkan oleh perbezaan saiz telur itu sendiri.
>

Telur Organic

Telur organic adalah dihasilkan oleh ayam yang organik. Iaitu ayam itu pon diberikan makanan yang organik-organik sahaja dan tiada antibiotik diberikan pada ayam tu (melainkan jika ada jangkitan teruk). Tidaklah bermaksud ayam organik ni bebas bergerak ke sana ke mari. Ayam organik jugak masih juga dalam sangkar, atau rumah ayam, cuma jenis makanan kepada ayam telur tadi ni semuanya organik belaka.

>

All Natural

Biasanya semua yang betul namanya adalah telur, akan dilabel sebagai “All Natural”. Memang la telur natural. Telur yang tak natural adalah telur fake dari China la kot. Selagi namanya telur yang betul-betul keluar dari bontot ayam, ia adalah natural. Hehehehehe. Saja lah penjual ni pon nak propaganda lebih. Aduhai laah.

>

Omega-3 Fortified (Telur yang Diperkaya dengan Omega 3)

Dulu pon saya pelik macam mana telur ni diperkaya dengan Omega 3. Rupenya adalah dengan beri ayam tu makanan yang kaya dengan Omega 3. Contoh makanan tu adalah, flax seed, linseed atau pon memang diberi makan supplement Omega 3. Sebab tu telur ni agak mahal. Sebab makanan ayam tu sendiri adalah mahal. Tapi jangan tertipu jugak. Sebab flax seed pon bukanlah sumber utama omega 3 terbaik. Lagipon kita tak pasti berapa darjah atau berapa kuantiti omega 3 yang diberikan kepada ayam tu. Kalau katakan nakkan yang diperkaya dengan Omega 3 sekalipon, ayam organik dan ayam kampung pon adalah lebih baik. Semua nutrisi pon ada.

egg+yolks {focus_keyword} Info Pasal Telur, Kenapa Ade Telur Murah dan Ade Telur Mahal? egg yolks

Telur yang kuningnya lebih pekat warnanya adalah lebih baik.

>

KESIMPULAN

Kita ni bukan ahaja kene perhatikan apa yang kita makan. Tapi kita kena ambil perhatian jugak dengan apa yang makanan kita makan. Macam contohnya telur ayam tadi ni. Ayam yang dibesarkan dan diternak dalam keadaan dan suasana yang stress sudah tentu takkan hasilkan telur yang berkualiti. Bayangkan lah ayam ni makan jagung (GMO pulak tu), penuh antibiotik, dibesarkan di sangkar yang kecik dan sempit, dan mungkin juga disuntuk steroid.

Kalau tak ada ayam kampung, carilah ayam yang at least tidak dikurung dalam sangkar. Dibesarkan dalam sarang yag cukup besar dan luas.

Yang paling bagus adalah ayam kampung. Ayam yang mencarik makan dengan kais kakinya sendiri, dan makan rumput liar dan cacing liar. Ayam yang berlari ke sana ke sini bebas tanpa batasan. Telur dari ayam ini, adalah sangat berkualiti. Malah kalau tengok telur kuningnya sahaja pon dah berwarna terang oren pekat berbanding telur dari ayam yang dipasarkan secara komersial.

Ayam telur kampung, lebih kaya dengan beta-carotene, Vitamin A dan Vitamin E, tinggi kandungan Omega-3, kurang kolesterol dan kurang lemak tepu berbanding ayam komersial.

Harganya tentu sekali jauh lebih mahal.

Kalau dari segi turutan, mana satu telur yang lebih baik? Jawapannya seperti di bawah ini;

Telur Ayam Kampung > Telur Ayam diperkaya dengan Omega 3  > Telur Ayam Organic > Telur Ayam Free Cage Free > Conventional/ Telur ayam biasa atau komersial

cagefree_01_wide-8596ea43f086c063b0ab9dbc51c7511f26c9378b {focus_keyword} Info Pasal Telur, Kenapa Ade Telur Murah dan Ade Telur Mahal? cagefree 01 wide 8596ea43f086c063b0ab9dbc51c7511f26c9378b

Ayam Free Cage. Meskipon tak ada dalam cage, tapi ayam ni bebas bergerak dalam sangkar @ ruang yang sangat besar.

controversy_brewing_poultry_cage_size_1_634612664379028000 {focus_keyword} Info Pasal Telur, Kenapa Ade Telur Murah dan Ade Telur Mahal? controversy brewing poultry cage size 1 634612664379028000

Ayam yang dalam cage. Kesian dia tak dapat gerak-gerak. Makan, dan bertelur jek kerjanya.

image_1 {focus_keyword} Info Pasal Telur, Kenapa Ade Telur Murah dan Ade Telur Mahal? image 1

Ayam yang Free range. Kalau kita kat Malaysia ni, ayam kampung dibebaskan begini la kot kan. Free, bebas!

Pilihan adalah mengikut poket anda~!!

One comment

  1. haha, ok, setuju, artikel yang ni menarik.
    telur la rasanya makanan pertama saya selepas susu ibu.
    telur yang dimasak separuh masak dan digaul dengan sedikit kicap,
    sampai la dah besar ni pun masih lagi saya minat. haha.
    salah satu yang saya setuju dengan artikel tuan blog ni ialah tentang telur omega-3.
    lecturer saya pun pernah kata, hanya pada makanan ayam tu sahaja yang ada omega-3,
    tidak pada telur yang dihasilkannya.
    ini semua helah untuk naikkan harga makanan tapi dengan cara yang ‘halal’ la.
    atau, bahasa bisnesnya, tambah nilai.
    stu lagi, saya pernah kerja di ladang penternakan ayam, mang banyak suntikan yang dikenakan pada mereka,
    kaedah ni memang standard bagi semua ladang mereka di seluruh negara.
    huhu, jika makan makanan yang dah disuntik antibiotik selalu,
    mengikut kajian, ianya akan melemahkan sistem antibodi kita dan menyebabkan kita mudah diserang penyakit.
    apa-apa pun, sentiasa la amalkan pemakanan cara Rasulullah.
    itu yang terbaik.
    *****************************************
    [ Qurban + Aqiqah + Waqaf untuk Maahad Tahfiz ]
    Penyertaan dibuka sehingga : 14/09/2015
    mari sertai kami untuk program ‘Qurban dan Aqiqah Amal bersama Maahad Tahfiz Sains Fatimah Az-Zahrah’ (MTSFAZ).
    program ini bertujuan untuk mengumpul dana pembinaan Maahad Tahfiz kami.
    sebahagian dari duit ‘Qurban dan Aqiqah Amal’ akan disumbang kepada Maahad Tahfiz yang berkaitan.
    p/s : Jika tuan/puan ingin melakukan WAQAF sahaja pun, digalakkan (dibuka sepanjang tahun).
    maklumat lanjut di blog MTSFAZ :- goo.gl/ixmeBH
    khairol nizam recently posted…Lembu Korban Untuk Hari Raya Korban 2015My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: