5 Cara Atasi Masalah Kuat Berpeluh

Berpeluh tu normal. Tapi kuat berpeluh dan berpeluh banyak dan berpeluh berlebihan, itu tak normal. Berpeluh masa bersenam tu normal. Tapi berpeluh walaupun tak buat apa-apa, itu tak normal. Kuat berpeluh bukan je tak selesa, malah boleh jadikan kita malu! Apa tah lagi jika ia confirm menyumbang kepada masalah bau badan.

Kebaikan Berpeluh

Bukan lah berpeluh tu benda buruk. Ia fisiology badan manusia yang normal dan ada kebaikkannya. Ia bantu regulatekan suhu badan kita ni.

1) Ada sampai 2 juta kelenjar peluh di bawah kulit manusia. Bila mana suhu badan kita ni meningkat (sama ada sebab suhu meningkat, cuaca panas) kelenjar minyak ni akan hantar peluh ke permukaan kulit. Bila peluh ni disejat, badan rasa sejuk. Bagus sebenarnya berpeluh ni. Tak lah bdan kita panas sangat.

2) Selain dari kawal suhu badan, berpeluh ni bagus sebab ia adalah sebahagian dari sistem perkumuhan. Toksin dikeluarkan dari badan.

3) Sebenarnya peluh ni jernih warnanya, mengandungi garam mineral dan air dan tak berbau sebenarnya. Peluh jadi berbau sebab dia bercampur aduk dengan bakteria yang sememangnya ada pada kulit kita.

kuat berpeluh kuat berpeluh 5 Cara Atasi Masalah Kuat Berpeluh airplane18

Kenapa Kita Boleh Jadi Banyak Berpeluh? Apa Punca Peluh Berlebihan?

Kuat berpeluh ni ada banyak puncanya. Multifactorial. Ia selalunya dipanggil sebagai Huperhidrosis. Hyperhidrosis ni dihidap lebih 1% daripada populasi penduduk dunia dan biasanya mereka yang kuat berpeluh ni selalu basah dan berpeluh di bahagian ketiak, tapak tangan, tapak kaki dan juga bahagian kemaluan. Ada juga yang kuat berpeluh sampai menitik-nitik air peluh di muka dan tangan. Ada sebenarnya cara nak hilangkan bau badan ni. Berpeluh berlebihan ni sebenarnya disebabkan oleh banyak faktor.

Cara dan Petua Untuk Mengurangkan Masalah Kuat Berpeluh

1) Jaga Pemakanan

Makanan yang boleh sebabkan masalah kuat berpeluh adalah makanan yang pedas-pedas, bawang putih, makanan yang terproses dan banyak gula, dan makanan yang kaya dengan hyrogenated oil. Makanan jenis ni memang biasakan akan trigger kelenjar peluh dan menyebabkan banyak peluh keluar.

Terlalu banyak makan makanan yang terproses pon akan trigger badan untuk berpeluh sebab badan akan cuba untuk buang segala mak nenek toksin dan bendasing dari makanan tadi. Maksudnya bagus perpeluhan kat sini sebab kan peluh tu agen perkumuhan? Tapi hati-hati. Sebab kesian ada hati asyik nak kene detoks toksin jek.

Makanan yang kaua dengan buah-buahan dan sayur sayuran, bijirin, ikan dan lean meat pulak membantu badan kita untuk mengurangkan peluh.

2) Kurangkan Pengambilan Kaffein

Kafein memang kita tau akan stimulate kan sistem saraf kita ni. Jadi kafein akan menyebabkan hormon adrenaline dalam badan dilepaskan dan meningkat suhu badan dalaman. Sebab tu lah lepas minum kopi, kita akan rasa cepat berpeluh. Jadi, kurangkan lah minum kafein.

3) Kurangkan Minum Air Panas, banyakkan minum air kosong

Banyakkan minum air kosong. Air membantu untuk mengawal atur suhu badan kita. Bila kita cukup air, suhu badan kita pon akan rendah dan kita pon kurang lah berpeluh. So berapa banyak air perlu minum? Asal haus, minum lah. Itu tandanya badan kita perlu air. 8 gelas tu hanya anggaran kasar.

4) Makan Tomato dan Anggur

Tomato dan anggur kaya dengan antioksidan. Antioksidan sangat membantu membuang toksin yang ada dalam badan kita yang menyebabkan peluh berlebihan. Mereka ni juga membantu mengawal atur suhu dalam badan yang menybabkan kita rasa panas. Maka, pakat beli anggur dan tomato belaka lah ya. Buatlah juicing tomato dan makanlah sekurang-kurangnya 10 biji anggur kecil-kecil tu.

5) Stop ambil alcohol dan juga Berhenti Merokok

Dua benda ni semua orang pun tahu akan sebabkan adrenaline rush. Tapi dua benda nilah ramai orang (semua orang) tak nak kurangkan. Dah lah menyebabkan kuat berpeluh, alkohol dan rokok ni sangat lah toksik.

kuat berpeluh kuat berpeluh 5 Cara Atasi Masalah Kuat Berpeluh Sweat Miracle

Vitamin Yang Boleh Membantu Masalah Peluh Berlebihan

1) B Complex

Vitamin B membantu regulate kan hormon, sebab kuat berpeluh ni salah satu tanda hormon tak balance pon ya juga. Stress juga penyebab peluh berlebihan. Vitamin B juga merupakan vitamin anti stress, jadi ia boleh membantu juga dalam mengawal rasa kuat berpeluh tu. Vitamin B juga boleh menenangkan dan mengurangkan rasa gelisah.

2) DTX Complex

DTX complex ni adalah Vitamin untuk kesihatan hati. Disebabkan banyak toksin dan hati bekerja keras, maka kesihatan hati sangat penting. Jadinya DTX complex ni membantu mengembalikan fungsi hati supaya segala toksin dapat disingkirkan dan mengurangkan risiko kuat berpeluh dan juga kuat bau badan.

Nak vitamin mengurangkan kuat berpeluh ni? Hubungi saya dengan hanya klik butang hijau di bawah. Anda akan terus boleh wassap bersama saya tanpa perlu taip nombor saya satu persatu.

logo-whatsapp_600x184 kuat berpeluh 5 Cara Atasi Masalah Kuat Berpeluh logo whatsapp

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=8cf81060ab619e437fec19a06c64e3d4 kuat berpeluh 5 Cara Atasi Masalah Kuat Berpeluh Untitled

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: