Tips Keluarga Sihat

coffee-creamer 0

Krimer Dalam Kopi Serious Tak Sihat – Gantikan Dengan Apa?

Memang selalu dengar mitos yang kata kopi segera ni tak sihat. Betul ke salah? Sebenarnya, serious bahan dalam krimer memang langsung tak sihat. Itu lah yang jadikan kopi-kopi segera kat pasaran sebenarnya tak elok untuk kesihatan. Kopi tu sendiri tak salah. Kopi tu sendiri kaya dengan antioksidan. Yang salahnya adalah krimer. Sebabnya, krimer ni bahannya...

Screenshot 2016-06-16 23.26.24 0

Mitos Kopi Segera – Baik atau Buruk?

Siapa je zaman sekarang ni yang tak minum kopi segera. Ada macam-macam jenama kat pasaran. Tinggal pilih dan letak air panas, SIAP! Dah namanya pon kopi segera, cepat la membuatnya. Tu yang jadi ketagihan untuk orang yang sibuk zaman sekarang ni. Murah pulak tu, cepat, dan sedap. Memang ada banyak kajian cerita pasal kebaikan kopi...

resveratrol_grapes_wine 0

Kebaikan Resveratrol Dalam Mengawal Tekanan Darah Tinggi

Hypertension atau tekanan darah tinggi, boleh menjadi pembunuh senyap jika tidak terkawal dan tanpa pengawasan dari pihak doctor. Seperti biasa, walaupon dengar dan ikut nasihat dari doktor, kebanyakan pesakit juga ingin nak cuba ubat untuk tekanan darah tinggi alternatif dan semulajadi yang lain. 1. Golongan Yang Berisiko Menghidap Tekanan Darah Tinggi Perokok Orang yang Obese Orang...

_73136177_h1103323-unhealthy_foods-spl 0

Kenapa Kita Sangat Disuruh Kurangkan Gula Dalam Diet

Dalam artikel ni, saya juga akan cerita makanan-makanan yang boleh bantu kurangkan gula dalam darah. Ramai kita ambil makanan-makanan yang banyak gula. Tapi tak ramai yang perasan. Kadang kita ingat makanan yang kita makan ni sihat, tanpa sedar pon yang terlalu  banyak makan makanan jenis ni akan jadikan sel badan kita bengkak, salur darah bengkak...

Artist-Mark-Menjivar-Refrigerator-Study 0

Kesilapan Cara Simpan Makanan Yang Dah Dimasak

Berbahaya tau tak. Merbahayakan perut dan nyawa. Well, kalau ikutkan, memang terlalu laaa banyak kontradiks dengan apa yang dah pun diterapkan sepanjang kehidupan kita. Tapi apa yang membezakan adalah, bila kita banyak membaca, kita akan tau rupenya lagi banyak sangat (ye sangat!) yang kita sungguh tak tahu. Zaman kejar masa sekarang ni, banyak ibu-ibu yang...

mh_capd_fig15-1.tif 1

Panduan untuk Pesakit Sistemik Lupus Eritematosus (SLE)

Sistemik Lupus Eritematosus (SLE) Merupakan penyakit kronik yang berlaku akibat kecelaruam sistem pertahanan tubuh (autoimmune disease). Sistem pertahanan tubuh adalah merupakan rangkaian sel dan organ yang bertindak melindungi tubuh dari jangkitan kuman dan penghasilan antibodi. Namun bagi pesakit SLE, kecelaruan sistem antibodi ini menyebabkan ia menyerang sel-sel tubuh sendiri. Mana-mana organ di dalam tubuh pesakit...

Screenshot 2015-11-26 17.20.39 4

Kita Makan Banyak Plastik Berbahaya!

Hidup kita ni penuh dengan plastik. Memang banyak, kat rumah pon banyak plastik, kat luar apatah lagi. Kalau dianggarkan, kira-kira ada sampai 330 tan plastik dikeluarkan pada tahun 2013. Boleh rujuk link kat sini berapa banyak plastik dikeluarkan >> http://www.plasticseurope.org/ Cube perhati jek sekitar kita. Apa jek benda yang tak ada plastik. Kat rumah kita...

?? 1

Elak Sembelit Semasa Berpantang

Sembelit adalah masalah biasa semasa hamil dan juga dalam pantang. Kira-kira 30 hingga 40 peratus wanita hamil dan dalam peringkat awal berpantang mengalami sembelit. Ini diakibatkan oleh diet yang tidak seimbang semasa berpantang dan juga mungkin disebabkan kesan hormon kehamilan yang masih ada dalam badan ibu tersebut pada peringkat awal selepas kelahiran. Hormon ini memperlahankan...

54eae3e1db6ae_-_06-scoop-of-shortening-1 2

Vegetable Shortening – Bahaya Sebab Ia Adalah Trans Fat

Kita dengar perkataan “minyak sayur” atau “lemak sayur”. Kita fikir ia sihat sebab diperbuat dari sayur. Semua tertipu. Memang sangat berjaya mengaburi pemikiran kita. Sebab “lemak sayur” ni, atau dikenali sebagai Vegetable Shortening, adalah TRANS FAT! Selama ni kita makan makanan bergoreng, kita cukup risau eeiii banyaknya minyak ni. Serba salah makan sebab tertelan banyak...

670px-Clean-Eggs-Step-7 16

Telur Tak Boleh Dibasuh dan Disimpan Dalam Peti Sejuk

Salah handling makanan – telur yang telah dibasuh tak boleh disimpan dalam peti sejuk. Basuh bersih-bersih dan terus guna untuk masak. Itu baru penyediaan telur  yang betul. Majoriti kita terutama Muslim akan sangat geli dengan telur yang mentah yang baru dibeli kerana ada najis ayam pada telur tu. Lebih-lebih lagi memikirkan telur tu kan keluar dari bontot...

Sun-Damage-Video1 0

Takut Jeragat Tak? Kalau Takut, Sila Pakai SPF Sunscreen

[Video] Perempuan ni cantik, tapi tengok apa matahari buat pada kulit dia. Video ni tunjuk macam mana matahari “tengok” kita. Maksudnya, apa yang sinar matahari tu akan buat pada kulit kita kalau tak pakai sunscreen. Dan dalam video ni jugak akan tunjuk, apa jadi pada kulit kita, kalau kita pakai suncreen. Macam mana pulak matahari...

MTE5NTU2MzA4NzM5Nzg2MjUx 5

10 Kehebatan Minyak Kelapa Yang Kita Tak Pernah Tahu!

Minyak kelapa ni seriously superfood yang magik! Ramai yang tak hargainya zaman sekarang ni. Sedangkan minyak kelapa memang boleh sangat improvekan kesihatan kita. Kat sini saya nak senaraikan 10 sebab kenapa lepas ni kena ada minyak kelapa sentiasa dalam rumah. Ada banyak lagi, beratus-ratus kebaikan minyak kelapa ni. Tapi cukuplah 10 dulu. Mana tau ia boleh...

amos_196_greenpotato6-940x626 0

Bahaya Sangat Makan Kentang Berwarna Hijau

*Jangan simpan kentang dalam peti sejuk!* Siapa je yang tak makan kentang. Seluruh dunia makan kentang. Tapi ramai tak tahu yang makan kentang pon boleh bawak mati. Sejarah Keracunan Kentang Hijau 1899: 56 Askar Germanr didapati keracunan solanine selepas makan kentang yang mengandungi 0.24 mg solanine pergram kentang. Semuanya pulih selepas rawatan dan ada yang disahkan mengidap...

Canola-Oil-How-Its-Made-Why-You-Should-Avoid-It 0

Terkejut Sebenarnya Minyak Canola Adalah Tak Baik Untuk Kesihatan

Lemak sememangnya penting dalam diet kita. Tanpa lemak, badan kita ni takkan dapat berfungsi dengan baik. Tapi ada banyaaaaak kekeliruan pasal lemak, dan minyak. Mana satu lemak baik, dan minyak yang baik. Perasan tak, kat pasaran, minyak Canola selalunya diiklankan sebagai minyak yang baik. Kita selalu fikir minyak Canola baik, malah lebih baik dari minyak kelapa sawit....

Eggs from an organic farm are pictured at an organic supermarket in Berlin...Eggs from an organic farm are pictured at an organic supermarket in Berlin February 25, 2013. German authorities are investigating possible large-scale fraud by organic egg producers amid increased concern over food industry practices following Europe's horse meat scandal. The northern state of Lower Saxony, a major agricultural hub, has launched probes of some 150 farms suspected of wrongly selling eggs produced by hens kept in overcrowded conditions under the organic label. REUTERS/Fabrizio Bensch (GERMANY - Tags: POLITICS FOOD) 1

Info Pasal Telur, Kenapa Ade Telur Murah dan Ade Telur Mahal?

Telur oh telur!! Siapa jek yang tak sukakan telur kan. Siapa yang tak alergik dengan protein telur sure suka akan telur. Putih telurnya yang kenyal-kenyal makan banyak mana pon rasa tak kenyang (haha), dan kuning telurnya yang lemak berkrim dan cair di mulut. Pergh siapa jek la yang tak cintakan telur. Hatta budak kecik pon...

o-BROWN-EGGS-VS-WHITE-EGGS-facebook 1

Bahaya ke Makan Telur Banyak-banyak??

Telur memang senang sangat kita makan. Boleh katakan makanan paling malas masak, adalah telur. Tapi ada orang kata tak elok makan telur banyak-banyak, terutaman kuning telur. Betul ke? Sebenarnya, telurlah antara makanan yang paling banyak khasiat. Bayangkanlah, sebiji telur tu boleh jadi seekor ayam! Makna kata, sebijik telur tu jek dah ada seluruh nutrient lengkap...

high-protein-diet-e1349184610893 0

Betul Ke Makan Protein Banyak Boleh Kuruskan Badan?

Betul ke kalau makan protein banyak-banyak boleh kurus? Tapi macam mana? Protein mahal tak? Mana nak dapat protein? Protein sebenarnya merupakans alah satu nutrient yang sangatlah penting untuk turunkan berat badan. Kalau nak bentuk badan cantik, banyakkan makan protein. Tapi ada rulesnya. Ambik protein banyak boleh boostkan metabolisme badan, kurangkan rasa  nak makan banyak-banyak dan...

coffee_beans_cup_decaf_570 1

Decaf Coffee: Baik Atau Buruk?

Siapa je yang tak sukakan kopi? Memang ramai sangat kot yang suka kopi. Siap ketagih lagi. Lagipon kopilah antara minuman yang paling popular seantero dunia.  Ada yang rasa wajib minum kopi, kalau tak memang tak boleh buat keje. Bila minum kopi, tenaga bertambah katanya. Ada yang memang suka minum saja-saja sebab memang nikmat minum kopi...

maxresdefault 1

Apa Nak Buat Jika Ada Kesan Adverse Selepas Imunisasi/ Vaksin

Apa Itu Vaksin dan Imunisasi Imunisasi merupakan proses pemberian vaksin kepada seseorang untuk meningkatkan imun system terhadap penyakit berjangkit yang merbahayakan nyawa. Vaksin atau dikenali sebagai antigen (virus atau bakteria) yang mati atau yang dah dilemahkan akan disuntik ke dalam badan atau ada juga yang diberikan secara oral (makan). Selepas itu, badan akan bertindak balas...

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.