Tips Keluarga Sihat

mh_capd_fig15-1.tif 1

Panduan untuk Pesakit Sistemik Lupus Eritematosus (SLE)

Sistemik Lupus Eritematosus (SLE) Merupakan penyakit kronik yang berlaku akibat kecelaruam sistem pertahanan tubuh (autoimmune disease). Sistem pertahanan tubuh adalah merupakan rangkaian sel dan organ yang bertindak melindungi tubuh dari jangkitan kuman dan penghasilan antibodi. Namun bagi pesakit SLE, kecelaruan sistem antibodi ini menyebabkan ia menyerang sel-sel tubuh sendiri. Mana-mana organ di dalam tubuh pesakit...

Screenshot 2015-11-26 17.20.39 4

Kita Makan Banyak Plastik Berbahaya!

Hidup kita ni penuh dengan plastik. Memang banyak, kat rumah pon banyak plastik, kat luar apatah lagi. Kalau dianggarkan, kira-kira ada sampai 330 tan plastik dikeluarkan pada tahun 2013. Boleh rujuk link kat sini berapa banyak plastik dikeluarkan >> http://www.plasticseurope.org/ Cube perhati jek sekitar kita. Apa jek benda yang tak ada plastik. Kat rumah kita...

?? 1

Elak Sembelit Semasa Berpantang

Sembelit adalah masalah biasa semasa hamil dan juga dalam pantang. Kira-kira 30 hingga 40 peratus wanita hamil dan dalam peringkat awal berpantang mengalami sembelit. Ini diakibatkan oleh diet yang tidak seimbang semasa berpantang dan juga mungkin disebabkan kesan hormon kehamilan yang masih ada dalam badan ibu tersebut pada peringkat awal selepas kelahiran. Hormon ini memperlahankan...

54eae3e1db6ae_-_06-scoop-of-shortening-1 2

Vegetable Shortening – Bahaya Sebab Ia Adalah Trans Fat

Kita dengar perkataan “minyak sayur” atau “lemak sayur”. Kita fikir ia sihat sebab diperbuat dari sayur. Semua tertipu. Memang sangat berjaya mengaburi pemikiran kita. Sebab “lemak sayur” ni, atau dikenali sebagai Vegetable Shortening, adalah TRANS FAT! Selama ni kita makan makanan bergoreng, kita cukup risau eeiii banyaknya minyak ni. Serba salah makan sebab tertelan banyak...

670px-Clean-Eggs-Step-7 15

Telur Tak Boleh Dibasuh dan Disimpan Dalam Peti Sejuk

Salah handling makanan – telur yang telah dibasuh tak boleh disimpan dalam peti sejuk. Basuh bersih-bersih dan terus guna untuk masak. Itu baru penyediaan telur  yang betul. Majoriti kita terutama Muslim akan sangat geli dengan telur yang mentah yang baru dibeli kerana ada najis ayam pada telur tu. Lebih-lebih lagi memikirkan telur tu kan keluar dari bontot...

Sun-Damage-Video1 0

Takut Jeragat Tak? Kalau Takut, Sila Pakai SPF Sunscreen

[Video] Perempuan ni cantik, tapi tengok apa matahari buat pada kulit dia. Video ni tunjuk macam mana matahari “tengok” kita. Maksudnya, apa yang sinar matahari tu akan buat pada kulit kita kalau tak pakai sunscreen. Dan dalam video ni jugak akan tunjuk, apa jadi pada kulit kita, kalau kita pakai suncreen. Macam mana pulak matahari...

MTE5NTU2MzA4NzM5Nzg2MjUx 4

10 Kehebatan Minyak Kelapa Yang Kita Tak Pernah Tahu!

Minyak kelapa ni seriously superfood yang magik! Ramai yang tak hargainya zaman sekarang ni. Sedangkan minyak kelapa memang boleh sangat improvekan kesihatan kita. Kat sini saya nak senaraikan 10 sebab kenapa lepas ni kena ada minyak kelapa sentiasa dalam rumah. Ada banyak lagi, beratus-ratus kebaikan minyak kelapa ni. Tapi cukuplah 10 dulu. Mana tau ia boleh...

amos_196_greenpotato6-940x626 0

Bahaya Sangat Makan Kentang Berwarna Hijau

*Jangan simpan kentang dalam peti sejuk!* Siapa je yang tak makan kentang. Seluruh dunia makan kentang. Tapi ramai tak tahu yang makan kentang pon boleh bawak mati. Sejarah Keracunan Kentang Hijau 1899: 56 Askar Germanr didapati keracunan solanine selepas makan kentang yang mengandungi 0.24 mg solanine pergram kentang. Semuanya pulih selepas rawatan dan ada yang disahkan mengidap...

Canola-Oil-How-Its-Made-Why-You-Should-Avoid-It 0

Terkejut Sebenarnya Minyak Canola Adalah Tak Baik Untuk Kesihatan

Lemak sememangnya penting dalam diet kita. Tanpa lemak, badan kita ni takkan dapat berfungsi dengan baik. Tapi ada banyaaaaak kekeliruan pasal lemak, dan minyak. Mana satu lemak baik, dan minyak yang baik. Perasan tak, kat pasaran, minyak Canola selalunya diiklankan sebagai minyak yang baik. Kita selalu fikir minyak Canola baik, malah lebih baik dari minyak kelapa sawit....

Eggs from an organic farm are pictured at an organic supermarket in Berlin...Eggs from an organic farm are pictured at an organic supermarket in Berlin February 25, 2013. German authorities are investigating possible large-scale fraud by organic egg producers amid increased concern over food industry practices following Europe's horse meat scandal. The northern state of Lower Saxony, a major agricultural hub, has launched probes of some 150 farms suspected of wrongly selling eggs produced by hens kept in overcrowded conditions under the organic label. REUTERS/Fabrizio Bensch (GERMANY - Tags: POLITICS FOOD) 1

Info Pasal Telur, Kenapa Ade Telur Murah dan Ade Telur Mahal?

Telur oh telur!! Siapa jek yang tak sukakan telur kan. Siapa yang tak alergik dengan protein telur sure suka akan telur. Putih telurnya yang kenyal-kenyal makan banyak mana pon rasa tak kenyang (haha), dan kuning telurnya yang lemak berkrim dan cair di mulut. Pergh siapa jek la yang tak cintakan telur. Hatta budak kecik pon...

o-BROWN-EGGS-VS-WHITE-EGGS-facebook 1

Bahaya ke Makan Telur Banyak-banyak??

Telur memang senang sangat kita makan. Boleh katakan makanan paling malas masak, adalah telur. Tapi ada orang kata tak elok makan telur banyak-banyak, terutaman kuning telur. Betul ke? Sebenarnya, telurlah antara makanan yang paling banyak khasiat. Bayangkanlah, sebiji telur tu boleh jadi seekor ayam! Makna kata, sebijik telur tu jek dah ada seluruh nutrient lengkap...

high-protein-diet-e1349184610893 0

Betul Ke Makan Protein Banyak Boleh Kuruskan Badan?

Betul ke kalau makan protein banyak-banyak boleh kurus? Tapi macam mana? Protein mahal tak? Mana nak dapat protein? Protein sebenarnya merupakans alah satu nutrient yang sangatlah penting untuk turunkan berat badan. Kalau nak bentuk badan cantik, banyakkan makan protein. Tapi ada rulesnya. Ambik protein banyak boleh boostkan metabolisme badan, kurangkan rasa  nak makan banyak-banyak dan...

coffee_beans_cup_decaf_570 1

Decaf Coffee: Baik Atau Buruk?

Siapa je yang tak sukakan kopi? Memang ramai sangat kot yang suka kopi. Siap ketagih lagi. Lagipon kopilah antara minuman yang paling popular seantero dunia.  Ada yang rasa wajib minum kopi, kalau tak memang tak boleh buat keje. Bila minum kopi, tenaga bertambah katanya. Ada yang memang suka minum saja-saja sebab memang nikmat minum kopi...

maxresdefault 1

Apa Nak Buat Jika Ada Kesan Adverse Selepas Imunisasi/ Vaksin

Apa Itu Vaksin dan Imunisasi Imunisasi merupakan proses pemberian vaksin kepada seseorang untuk meningkatkan imun system terhadap penyakit berjangkit yang merbahayakan nyawa. Vaksin atau dikenali sebagai antigen (virus atau bakteria) yang mati atau yang dah dilemahkan akan disuntik ke dalam badan atau ada juga yang diberikan secara oral (makan). Selepas itu, badan akan bertindak balas...

PERIOD PAIN 0

Makanan Yang Jadikan Senggugut Jadi Lebih Teruk

Period, memang normal untuk perempuan. Sakit sebab period juga normal untuk sesetengah perempuan. Yang tak pernah kene senggugut, memang sungguh bernasib baik. Sangat bernasib baik sebenarnya. Sebab boleh dikatakan senggugut ni hampir sama sikit dengan rasa sakit nak beranak. Huhuhuhuhu. Sakit kramp ni disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandins yang menjadikan rahim kejang dan berkontraksi. Tapi...

coconut-oil2 1

Rupanya Minyak Kelapa Minyak Masak Terbaik, Bukan Minyak Kelapa Sawit

Kontroversi tentang minyak masak. Rupanya minyak kelapa minyak terbaik, bukan minyak sawit. Isu ni merupakan perbincangan berat. Dan sehingga kini memang sangat ramai yang comfuse sangat mana satu minyak yang baik. Saya dulu ingatkan lemak tepu tu la jahat, sebab perkataan “tepu” tu menjadikan saya pikir lemak tu akan mendap dalam darah. Hahaha. Sungguh naif!...

6 0

Panduan Guna Minyak Masak Yang Betul

Bahaya Menggunakan Minyak Masak Berulangkali Ketahui cara memasak yang sihat dengan menggunakan minyak masak. Bahaya jika salah guna. Kita biasanya menggunakan minyak masak kelapa sawit. Minyak ni lah yang jadi medium perpindahan haba kepada makanan semasa proses menggoreng. Minyak masak yang berkualiti akan hasilkan makanan yang bukan saja cantik, tapi menarik, rangup dan sedap rasanya....

foods-that-cause-acne-754x400 1

Makanan Sebabkan Jerawat Saya Meriah Selepas Raya??!

Siapa lepas raya ni jerawat naik mencanak-canak subur di ladang muka dan tiada tanda rasa nak surut pon? Kadang-kadang kita dalam denial, yang mana memang ada sesetengah makaan yang boleh buatkan jerawat kita semakin teruk. Well, memang ada orang dianugerahkan kulit yang cantik, dan ada juga yang bernasib kurang baik, memiliki kulit yang super duper...

minum air kelapa ibu mengandung 2

5 Sebab Kenapa Ibu Hamil Harus Minum Air Kelapa

Tengok orang jual air kelapa tepi jalan pon boleh terliur. Lagi-lagi bila panas terik. Ibu mengandung memang selalu tertanya-tanya, boleh ke? Selamat ke? Tak bahaya untuk baby? Air kelapa bukan setakat hilangkan haus, tapi banyak pulak tu faedah dari sudut perubatan. Untuk ibu mengandung, insyaAllah sangat selamat. 1. Hilangkan Loya dan Rasa Nak Muntah Biasanya...

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.